Szerkezet

Anyagszerűség: szerkezet és design

  • A természetes fa bútorrá formálása sajátos szemléletet kíván.
    Legtöbbször még egy apró hasábnak is legalább két különböző rajzolatú felülete van. Ha felszeletelünk egy tuskót, az egymás melletti darabok nagyon hasonló ábrát mutatnak, de biztosan nem ugyanolyant. Ha a másik irányba vágjuk, megint más grafikát látunk.
  • Más a színe a legtöbb fa szélének, mint a bél felé eső tartománynak. Ez a szín más frissen, kiszáradva, olajozva, vagy lakkal kezelve. Más ma, és mélyebb lesz már egy hónap múlva, és sokkal érettebb néhány év elteltével.
  • Az előre gyártott anyagokkal (lapok, lemezek) ellentétben minden fa alkatrész igyekszik mozogni. Hiába dolgozunk kiszáradt deszkából, más lesz a mérete száraz júliusi napokon, mint a párás szeptemberi reggeleken. Erre mondjuk, hogy a fa bútorban is él: nedvességet vesz fel, párát ad le. Mondhatjuk: lélegzik.
  • Nem csak a méretét változtatja. Az alakját is. Van, hogy észre sem vesszük, mert csak alig. De tekintélyesebb lapoknál, vagy vékony lemezeknél nagy erők, látványos elhajlások lehetnek.
    Máshogy történik mindez a szeszélyes, világos juharnál, vagy a lágy, meleg-barátságos égerfánál, a rugalmas, rajzos kőrisnél. Máshogy történik hosszában, vagy keresztirányban.
  • Az eddig leírtak miatt úgy kell beépíteni a fa alkatrészeket, hogy mozoghassanak is, de mégse. Ha magára hagyjuk, görbül. Ha kalodába szorítjuk, reped.
  • Így a fa bútoroknál a design és a szerkezet nem lehet független egymástól. Az igazán szép darabok azok, ahol ezek egymást erősítik. Anyag, struktúra, funkció és forma harmóniában van. Ez gyakran eredményez érdekes alakzatokat, játékos mintázatot a felületen. Ha lehet, ezeket nem takarom el. Egy-egy szép csomópont a tárgy egészétől függetlenül is örömet szerez, összeépítés közben és után hosszasan gyönyörködöm benne.
  • A galéria képein olyan csomópontok és bútorelemek vannak, amik a leírtak alapján készültek.